با ثبت‌نام در سایت و ارتقاء حساب می‌تونید به تمام فایل‌ها دسترسی داشته باشید و در هر زمان آپدیت های اونها رو رایگان دریافت کنید.

همین امروز ثبت نام کن
بیست‌تمزمقالات آموزشیمقالات آموزشی وردپرسساختار مناسب سئو برای پیوندهای یکتا در وردپرس

ساختار مناسب سئو برای پیوندهای یکتا در وردپرس

سئو یا Search Engine Optimization مجموعه‌ای از روش‌ها و استراتژی‌ها با هدف حضور قوی در نتایج جستجوی موتورهای جستجو نظیر گوگل و… است. بسیاری از مدیران وب‌سایت‌ها از این موضوع که آدرس و URL مطالب آنها برای موتورهای جستجو اهمیت دارد آگاه نیستند. در گذشته ساختار URL ها در وردپرس خیلی مناسب موتورهای جستجو (SEO Friendly) نبود. اما اکنون اوضاع تغییر کرده و می‌توانید ساختار پیوندهای یکتا در وردپرس را تغییر دهید و به مناسب‌ترین شکل برای موتورهای جستجو آماده کنید. در این نوشته در بیست‌تمز می‌خواهیم توضیح دهیم ساختار مناسب سئو برای پیوندهای یکتا در وردپرس چیست.

یک پیوند مناسب سئو چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیش از اینکه خیلی دقیق به بررسی URL ها در وردپرس بپردازیم مایلم تا در مورد یک پیوند یا URL مناسب برای سئو صحبت کنیم. مناسب‌ترین ساختار یک آدرس برای موتورهای جستجوگر چیست؟

مهمترین فاکتور برای یک آدرس مناسب، وجود کلمه کلیدی در آن مطلب است که بتواند مقاله را توضیح دهد تا هم کاربران واقعی هم موتورهای جستجو بتوانند آنها را به راحتی بخوانند. همچنین وجود کلمات کلیدی در آدرس مطالب و صفحات شانس آنها را برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو بهبود می‌بخشد.

نمونه‌ی یک پیوند مناسب برای سئو را در زیر مشاهده کنید:

http://20themes.ir/deactive-all-wordpress-plugins/

البته فارسی یا انگلیسی بودن کلمات تفاوت زیادی ندارد و پیوند می‌تواند فارسی هم باشد. اگر نیاز به بررسی دقیق‌تر برای انتخاب فارسی یا انگلیسی بودن آدرس سایت‌تان دارید سری به مقاله‌ی تفاوت URL فارسی یا انگلیسی در سئو بزنید.

و یک پیوند غیرمناسب برای سئو هم چنین چیزی خواهد بود:

http://20themes.ir/?p=760

در حال حاظر وردپرس به صورت پیش‌فرض از نام نوشته‌ها در URL استفاده می‌کند که بهترین حالت برای یک پیوند مناسب سئو است.

در گذشته وردپرس از پیوندهای مناسب برای موتورهای جستجوگر پشتیبانی نمی‌کرد و فرم تمام پیوندهای یکتا در این سیستم مشابه آنچه در بالا به عنوان یک پیوند نامناسب تعریف کردیم بود.

اما این موضوع از وردپرس ۴٫۲ به بعد حل شد و ساختارهای متنوعی به URL های وردپرس اضافه شدند. ساختارهایی که کاملا باب طبع موتورهای جستجو نظیر گوگل هستند.

صفحه تنظیمات پیوندهای یکتا در وردپرس

در وردپرس، لینک‌ها با عنوان «پیوند یکتا» شناخته می‌شوند. تنظیمات ساختار پیوندهای یکتای وردپرس در داشبورد وردپرس و بخش تنظیمات » پیوندهای یکتا قرار دارد.

همانطور که می‌بینید در این بخش چندین انتخاب پیش‌روی شماست.

  • ساده: http://20themes.ir/?p=123
  • روز و نام: http://20themes.ir/2018/08/02/نوشته-نمونه/
  • ماه و نام: http://20themes.ir/2018/08/نوشته-نمونه/
  • عددی: http://20themes.ir/بایگانی/۱۲۳
  • نام نوشته: http://20themes.ir/نوشته-نمونه/
  • ساختار دلخواه: انتخاب ساختار دلخواه پیوند با استفاده از تگ‌های تعریف شده

اجازه دهید کمی فایده‌ی این گزینه‌ها را برای کاربران و همچنین موتورهای جستجو توضیح دهیم.

اولین گزینه با عنوان «ساده» حالت ساده و کوتاه پیوند یکتا در وردپرس است. این گزینه به هیچ عنوان نمی‌تواند گزینه مناسبی برای سئو باشد.

مورد دوم یعنی روز و نام؛ به این دلیل که شامل عنوان نوشته است تا حدودی برای موتورهای جستجو ساختار مناسبی دارد. با این حال، وجود تاریخ در URL آن را طولانی می‌کند و هیچ فایده‌ی خاصی ندارد. همچنین وجود تاریخ در URL و گذشت زمان از انتشار نوشته به کاربر این پیام را منتقل می‌کند که این نوشته قدیمی‌ است، حتی اگر آن نوشته را مرتب به روز کنید تاریخ موجود در لینک نوشته به‌روز نمی‌شود. گزینه‌ی ماه و نام هم همین مشکل را دارد.

با این حال اگر سایت شما یک خبرگزاری و یک سایت انتشار خبر است وجود تاریخ در پیوندهای یکتای وردپرس می‌تواند یک نکته مثبت در تجربه کاربری باشد و آن را بهبود بخشد.

به عقیده ما این دو ساختار تنها برای سایت‌های خبری مناسب هستند. سایت‌های تجاری و مرتبط با کسب‌وکار بهتر است از این ساختار استفاده نکنند.

گزینه‌ی «نام نوشته» مناسب‌ترین و بهترین ساختار برای سئو و موتورهای جستجو است.

در ادامه به بررسی مورد آخر یعنی «ساختار دلخواه» و نحوه ساختن یک ساختار پیوند یکتا به صورت دلخواه در ورپرس می‌پردازیم.

ساخت پیوند یکتا با ساختار دلخواه در وردپرس

با استفاده از برچسب‌های معین شده در وردپرس می‌توانید یک پیوند با ساختار دلخواه برای نوشته‌های خود ایجاد کنید. در زیر لیستی از برچسب‌های در دسترس که می‌توانید با آنها یک پیوند یکتا دلخواه بسازید آمده است:

توجه کنید که در بین هر کدام از برچسب‌ها یک / قرار می‌گیرد.

  • %year% – سال انتشار نوشته – ۴ رقم، مثلا: ۲۰۱۵
  • %monthnum% – عدد ماه انتشار نوشته، به عنوان مثال: ۰۲
  • %day% – روز انتشار نوشته، مثلا: ۲۶
  • %hour% – ساعت انتشار نوشته، مثلا: ۱۳
  • %minute% – دقیقه‌ی انتشار نوشته، مثلا: ۴۸
  • %second% – ثانیه‌ی انتشار نوشته، مثلا: ۵۵
  • %postname% – نام نوشته
  • %post_id% – آی‌دی یکتای نوشته – مثلا: ۵۲۸
  • %category%- دسته‌ی نوشته
  • %author% – نام نویسنده نوشته

پس از اعمال تغییرات مورنظرتان فراموش نکنید بر روی دکمه ذخیره‌ی تغییرات کلیک کنید تا ذخیره شوند.

بعد از کلیک روی دکمه‌ی ذخیره‌ی تغییرات وردپرس به سرعت فایل .htaccess را به‌روزرسانی می‌کند و تغییرات جدید به ساختار URL ها اعمال می‌شود.

هشدار برای سایت‌های در حال فعالیت

در صورتی که بیش از ۶ ماه از فعالیت سایت شما می‌گذرد بهتر است تا ساختار پیوندهای خود را تغییر ندهید. با تغییر ساختار پیوندهای یکتا در یک سایت مشغول فعالیت، تمام لینک‌هایی که از سایت شما در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است از دست خواهد رفت و همچنین خطر از دست دادن رتبه‌ی جستجو فعلی را نیز در پی دارد.

اگر مجبور به تغییر ساختار پیوندهای یکتا در وردپرس هستید، مطمئن شوید پیوند‌های قدیمی به پیوند‌های جدید به درستی ری‌دایرکت می‌شوند.

البته اگر سایت شما از URL ساده استفاده می‌کند، مهم نیست چقدر قدمت آن است. ساختار آن را جهت بهبود سئو حتما باید تغییر دهید.

امیدواریم این نوشته در راهنمایی شما برای انتخاب ساختار مناسب سئو برای پیوندهای یکتا در وردپرس کمک کرده باشد. در صورتی که سوالی در رابطه با این مقاله دارید با کمال میل پاسخگوی شما خواهیم بود.

موفق و پیروز باشید.